images%20%282%29-normal.jpg

Oon käynyt läpi vuosien varrella jos minkälaisia dieettejä.. Painonvartioiden pistelasku, Keventäjien ja kiloklubin kalorilaskurit, Nutrilett -kuurit, erimoiset pillerit painonhallinnan tueksi... Mitähän kaikkea. SÄÄLITTÄVÄÄ. Se on ensimmäinen ajatus nyt kun ajattelen varsinkin noita pillereitä ja pussikeittoja.

Viime kesänä löysin ilmaisen "Jutta-dieetin", eli Go Fat Go -ruokavalion ohjeet netistä. Testasin sitä, lisäsin liikuntaa ja kah... laihduin lähes kymmenen kiloa, mutta palasin entiseen kaiken maailman tekosyillä taas. Oli synttäreitä ja oli flunssaa ja pikkujouluja ja sit se joulu ja sithän voikin siirtää uudenvuodenlupaukseksi koko homman.. En siis vielä loppuvuodestakaan tuntunut käsittävän, mitä pysyvä painonpudotus vaatii. Loppukesän ja syksyn aikana tiputetut kilot tuli rytinällä takas ja korkojen kanssa. 

Heräsin vasta kun eräässä pahanolonpuuskassa jotenkin tiedostin läskini ihan uudella tavalla ja aloin miettiä miten tämän ruhon saisi taas siihen kuntoon missä oltiin kymmenen vuotta sitten. Ei se auta laihduttaa jos palaa entisiin tapoihin. On olemassa niitä ihmisiä, jotka ei tunnu keräävän massaa vaikka vetäisivät sisuksiinsa mitä tahansa, mutta itse kuulun kyllä ennemmin joukkoon, joka lihoo kilo tolkulla kun pelkästään vilkaisee kahvilan pullatiskille. Niinpä päätin, että nyt saa herkuttelut jäädä hetkeksi kokonaan ja sitten opetellaan se kokonaan uusi tapa niiden nauttimiseen. 

Ilmoittauduin FitFarmin Superdieettiin joka alkoi siis 27.1. Viikon harjoittelin itsekseni herkutonta elämää ja odotin jännityksellä tulevia ruoka- ja treeniohjeita ilmestyväksi sivustolle. Tankkasin viimeiset itse leivotut sämpylät kitusiini ja päätin, että tää on vaan kuuden viikon jakso ja nyt saan luvan myös selviytyä siitä niin, etten maksanut turhasta.

Ruokavalioita löytyy kolmelle eri luokalle: alle 10kg pudotettavaa, 10-20kg pudotettavaa ja yli 20kg pudotettavaa. Ja miehille omat.  Itse kuulun tietenkin ryhmään, jossa pudotettavaa yli 20kg. Dieetti on tiukka, muuta en odottanutkaan. Mulla ei kuitenkaan ole vielä puoliväliin mennessä ollut mitään vaikeuksia pysyä siinä. Kaikkein hankalinta on ollut saada syödyksi kaikki se mitä ohjeissa käsketään. Nälkää en siis ole vielä joutunut nähdä. Ruokavalio ei sisältänyt mulle oikeestaan mitään uutta tai outoa. Oon ollut 15 vuotta pääsääntöisesti kasvissyöjä. Kala ja äyriäiset + maitotuotteet menee, mutta muuten sanon lihalle ei kiitos. Herkut luonnollisestikin on dieettiruokavaliossa kiellettyjä ja se tässä on se suurin muutos siis ollut mun kohdalla. Ja tietysti se, että syön enemmän, paremmin ja tasaisin väliajoin viisi kertaa päivässä. Ihan niin kuin ihmisen kuuluisikin toimia. Kaikki on pitkälti kiinni omasta pääkopasta. Vielä ei ole ollut hankaluuksia kahvipöydässäkään kieltäytyä tarjottavista, mutta kenties sekin päivä vielä tulee. Tähän mennessä olen mielestäni suoriutunut erittäin hyvin ja uskon karistelleeni pahimman sokeripirun harteiltani ainakin toistaiseksi. 

Miksi juuri Superdiieetti sitten on ollut mun mielestä hyvä..? Koska mun ei tarvii ajatella ruokajuttuja juuri ollenkaan (en oo koskaan ollut mitenkään lahjakas keittiössä ja lähinnä lasten takia joutunut opetella sitäkin hommaa), sillä mulla on ohjeet mitä saan syödä ja kuinka paljon ja loput onkin sitten itsestä kiinni. Ruoka-aineet on ihan perus juttuja, mitä löytyy jokaisesta ruokakaupasta. 

Treeniohjeet on ollu kans tosi kivat. Oon käynyt jo syksylläkin salilla, mutta vähän ollut hukassa et mitä siellä tekisin. Nyt mulla on ohjeet useempaankin tehokkaaseen treeniin, joista osan voi suorittaa ihan kotona! Salilla en ole enää aivan hukassa, vaan puurran määrätietoisesti annetun ohjeen mukaan treenin alusta loppuun. Ja jälkeenpäin tiedän tehneeni. 

Lisäksi sivustolla pääsee keskustelemaan ja lukemaan muiden samassa tilanteessa olevien juttuja ja kysymään FitFarmin teamilta itseä askarruttavia kysymyksiä ja vastauksen olen ainakin tähän mennessä saanut ihan saman päivän aikana. Muiden kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia lukiessani oon oppinut paljon painonpudotuksesta ja -hallinnasta vaikka kaikkia kuureja kokeilleena luulin jo tietäväni teoriassa kaiken.

Tää dieetti on ollut helppo noudattaa kun oon tehnyt hyvät valmistelut kerralla useammalle päivälle. Pessyt, pilkkonut ja punninnut valmiiksi rasioihin kullekin aterialle tarvittavat ainekset ja pitänyt vaan pään kylmänä kaupan karkkihyllyillä ja tilanteissa, joissa tarjolla on ollut muutakin kuin dieettiin sopivaa tavaraa.

Tänään vietän ns. tankkauspäivää, jolla aineenvaihdunnalle pyritään antamaan kunnon shokki. Shokki on ollut kyllä mullekin tähän mennessä ja vasta puolet päivän aterioista takana. Lisäksi oon nyt sitten kuumeessa ja hirveessä yskässä, että ei tää kuitenkaan liian helpolla voinut mennä näköjään. Toivon vaan pikaista paranemista, että pääsisin salille ja saisin uuden, pirteän itseni taas takas.

images%20%2811%29-normal.jpg